» Nilsson, Erik "Stav-Erik"

Nilsson, Erik "Stav-Erik" (1899-1965), hoppade 3.96 i stav och slog därmed ett klubbrekord för Gefle Idrottsförening som kom att stå sig i 28 år. Men Erik Nilssons gärning inskränkte sig inte till en karriär som aktiv idrottsman (på 1920- och 1930-talen), framförallt har han gått till historien som en ovanligt mångsidig och erfaren tränare och ledare.

Vid sidan av sitt eget stavhoppande åtog han sig 1928 att träna Gefle IF:s fotbollslag, som då gjorde sin andra allsvenska säsong. Klubben åkte ur, och själv flyttade Erik, som i så gott som hela sitt yrkesliv var tulltjänsteman, till Göteborg - där han engagerades av storklubben IFK.

När han återvände till Gävle 1934 blev han på nytt fotbollstränare i Gefle IF och behöll den positionen i flera år.

Vid tiden för andra världskrigets utbrott gick Erik Nilsson till sjöss på ett handelsfartyg. Under första resan blev fartyget torpederat i Engelska kanalen, och han var en av bara fem överlevande. N. lyckades ta sig upp på en flotte och drev omkring i ett dygn innan han upptäcktes och räddades med förfrusna fingrar som enda bestående men.

Han återvände till arbetet på Tullen och blev friidrottstränare i Gefle IF. Många av klubbens stora löparstjärnor från den tiden har i efterhand delat med sig av äran till "Stav-Erik".

1956 engagerades han på nytt som fotbollstränare, av Brynäs Idrottsförening som han i sin ungdom representerat som målvakt. Efter en halv säsong lämnade han den sysslan och tog på nytt över Gefle IF:s fotbollslag.

1958 bytte han klubb igen och började träna Huges friidrottare men lämnade klubben 1959 efter en schism. 1960 startade han själv en ny friidrottsklubb, IK Akilles, som han ledde fram till sin död.