» Ungdomsgårdar i Gävle

Ungdomsgårdar Den första i Gävle startades 1942 efter en donation av privatpersoner till barnavårdsnämnden 1937. Hemgården svarade för verksamheten.

I det nya bostadsområdet Kristinaplan inreddes i mitten av 1950-talet på Artillerigatan en ungdomsgård som fick namnet Giraff Club och lockade ungdomar från stora delar av Söder, Sörby och Fridhem.

Staffans ungdomsgård invigdes 1958, och på 1960-talet startade Staffans respektive Heliga Trefaldighets församlingar Brynjan på Brynäs och Bäckstugan i Bomhus. Båda övertogs senare av Gävle kommun.

Bäckstugan ingick i ett "paket" med fyra gårdar som hösten 1960 inreddes av Korsnäs AB och skänktes till Staffans församling.

Polisen i Gävle öppnade 1965 i en källarlokal på Södra Rådmansgatan ungdomsgården Kungsan, som drevs till 1972. Initiativet hade tagits av kriminalinspektören Harry Karlsten, och polisens ungdomsgård inspirerade poliskårer i ytterligare ett par städer till att öppna ungdomsgårdar. 1975 återupptogs verksamheten i den tidigare rivningshotade men nu restaurerade Lilla Islandsskolan och invigdes av justitieminister Lennart Geijer. Förutom sedvanliga aktiviteter hölls gården öppen för Stora Islandsskolans elever på frukostrasterna. Sedan kommunens verksamhetsbidrag dragits in stängdes ungdomsgården i slutet av 1980-talet.

Ungdomsgårdarna (även kallade fritidsgårdar) kom så småningom att drivas i samarbete med föreningar. I Södra Bomhus Humlan, på Brynäs Brynjan, i Andersberg fanns Helges, i Bomhus Källan, i Sätra Paletten och Träffen. Strömsbro IF driver i Industrihuset Vävaren en fritidsgård för ungdomar från Hille, Strömsbro, Stigs gård och Stigslund. I centrala Gävle finns Musikhuset i Sjömanskyrkan och vid Kyrkogatan Block Seventeen, öppnad 1997.